perjantaina, lokakuuta 20, 2006

Mieli-ku-vitusta

F istuu minua vastapäätä tyhjä kahvikuppi kädessään ja yritti pidätellä nauruaan . Keittiö on sisustettu hieman liian värikkäästi minun makuuni, mutta seinällä killuva jättimäinen kello tikittää kyllä oikein kodikkaasti. Minä puran F:lle aupairina olon arkea ja me nauretan yhdessä mun huvittaville vastoinkäymisilleni.
Tänään päiväni nimittäin meni pilalle heti aamusta kun tallustin pesemään hampaita. Hammasharjani ei ollut omalla paikallaan omassa mukissani vaan samassa kipossa perheen muiden hammasharjojen kanssa. Joku oli käyttänyt minun hammasharjaani! Raivostuin silmittömästi sillä en halua kenenkään lainaavan hammasharjaani, en edes poikaystäväni. Yritin pysyä tyynenä ja painelin alakertaan tenttaamaan Jo:ta jos hän olisi käyttänyt harjaani. Ei ollut, hän käyttää vain sähköhammasharjaa. Kun Ja tuli kotiin, hyökkäsin hänen kimppuunsa. Hänkään ei ollut koskenut harjaani. Ja kun järkeilin ettei se ole voinut olla M koska hänellä on oma vaaleanpunainen hammasharjansa, eikä R:kaan koska hän pesee hampaansa alakerrassa.. A on siis mennyt käyttämään hammasharjaani. Eikä mikään selitys vahingosta auta, sillä harjani on täysin erillään ja kaukana muista harjoista, omassa oranssissa mukissaan hammastahnapurkkini vieressä. Myöhemmin Ja sitten vielä vahvisti epäilykseni ja kertoi säilyttävänsä omaa harjaansa aina piilossa eittei A vain vahingossakaan käyttäisi sitä.
R perui ajatuksensa siitä että hän siivoaisi töiden jälkeen. Minä sitten puunasin koko talon ja järjestelin samalla kaikki M:n tavarat, lelut, kirjat, värikynät, sekä olohuoneessa ja keittiössä lojuneet paperit ja lehdet. Olin tehokas. Päätin itsekseni unohtaa ajatuksen M:n kanssa tehtävästä retkestä ja annoin hänelle luvan kutsua ystävänsä kylään. Minä sain siivota rauhassa ja oli ihanaa nähdä M niin onnellisena ja nauravaisena kun hän juoksi pitkin asuntoa kaverinsa kanssa. Kuulin kun he keskustelivat aikaisemmin puhelimessa ja M selitti minusta tälle ystävälleen. Ne pienet sanat lämmittivät sydäntäni ja tekivät oloni jotenkin paljon onnellisemmaksi.
Juuri kun F on kertomassa hänen kanssaan samalla balettitunnilla käyvästä miestanssijasta, keittiöön astuu onnellisen näköinen nuoripariskunta esitettä tutkaillen ja alkavat tehdä merkintöjä keittiön kalusteista. Katsahdus kelloon riittää kertomaan että olemme istuneet turisemmassa jo pidemmän aikaa. Nousemme ylös, F maksaa valitsemansa koristetyynyt ja poistumme Ikeasta keskustaan nauttimaan vaihteeksi cappuchinoa mielikuvituskahvien sijaan.